Ciastka bez cukru

Nadmierna ilość cukru w naszej diecie negatywnie wpływa na nasz organizm. Ale jak tu obejść się bez słodkości? Trudno! Nie trzeba jednak rezygnować ze smacznych przyjemności, ale wykorzystać przepisy na ciastka bez cukru. Można w ogóle nie dodawać tradycyjnego, białego cukru lub zastąpić go zdrowszymi zamiennikami – miodem, ksylitolem, syropem klonowym czy cukrem kokosowym.

Makowe ciasteczka z kaszy jaglanej

Te pyszne, a zarazem zdrowe ciasteczka będą doskonałym dodatkiem do popołudniowej filiżanki kawy lub kubka herbaty. Do ich przygotowania niezbędne będą:

  • Ugotowana kasza jaglana – 4 szklanki
  • Dojrzały banan
  • Słonecznik – 4 łyżki
  • Siemię lniane – 4 łyżki
  • Mak – 5 łyżek
  • Garść rodzynek
  • Syrop klonowy lub syrop z agawy – 2-3 łyżki
  • Mleko sojowe lub kokosowe – pół szklanki
  • Szczypta cynamonu

W maszynce zmiel mak wraz z siemieniem lnianym i słonecznikiem.

Połącz z rozgniecionym bananem, ugotowaną kaszą jaglaną, rodzynkami, syropem klonowym i mlekiem. Dokładnie ugnieć dłońmi i dodaj szczyptę cynamonu. Z masy uformuj małe ciasteczka i ułóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Nagrzej piekarnik do 180°C i piecz jaglane ciasteczka przez około pół godziny. W między czasie obróć je na drugą stronę, by upiekły się równomiernie.

W kuchni zacznie unosić się wspaniały aromat pieczonych pyszności!

Pełnoziarniste biszkopty bez cukru

Pyszne ciastka bez cukru to również proste biszkopty wykonane z pełnoziarnistej mąki. Do ich przygotowania nie potrzeba ani wielu składników, ani wiele czasu i pracy. Będą doskonałym dodatkiem do kawy dla dorosłych, ale i wspaniałą przekąską dla dzieci, które mogą zabrać je ze sobą do szkoły na drugie śniadanie. Przygotuj:

  • Mąka pszenna pełnoziarnista – 1 łyżka (płaska)
  • Mąka z amarantusa – 1 łyżka (płaska)
  • Jajko
  • Olej rzepakowy – 1 łyżeczka
  • Garść suszonej żurawiny

Suszoną żurawinę dobrze jest wcześniej namoczyć, by stała się miękka. Warto ją również posiekać.

Ubij białko i dodaj żółtko. Do masy stopniowo dodawaj olej i wsypuj mąkę. Powinna stać się puszysta i delikatna. Na koniec dorzuć suszoną żurawinę. Przygotowaną w ten sposób masę biszkoptową wylej na rozgrzaną patelnię i podpiekaj z obu stron, aż stanie się rumiane.

Po zdjęciu wysmażonego biszkoptu z patelni, za pomocą foremek do ciastek, wykrawaj z niego fantazyjne kształty biszkopcików!

Bezcukrowe ciastka z batatów

Ciastka bez cukru i to w dodatku przygotowane ze słodkich ziemniaków? A czemu nie! Warto trochę poeksperymentować w kuchni i przygotować takie „bezcukrowe pyszności”. Zamiast cukru, możesz użyć miodu, syropu z agawy lub syropu klonowego. Oto składniki:

  • Upieczony batat
  • Masło orzechowe – 3 łyżki
  • Otarta skórka pomarańczowa
  • Soda oczyszczona – 1 łyżeczka
  • Mąka kokosowa – 100 g
  • Mąka ryżowa – 100 g
  • Miód – 2 łyżeczki
  • Szczypta cynamonu
  • Ziarenka z laski wanilii

Do dużej miski wyłóż upieczonego (bez skórki) słodkiego ziemniaka, ugnieć razem z masłem orzechowym, skórką pomarańczową, sodą oczyszczoną, mąką, miodem i przyprawami. Z rozrobionej masy uformuj małe ciasteczka i ułóż je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Nagrzej piekarnik do 180°C i piecz około 20 minut, kontrolując, by się nie przypaliły.

Po wyjęciu z piekarnika, odczekaj aż ciasteczka stwardnieją. Smacznego!.